Verkeer

In Huizen is de ruimte voor druk verkeer beperkt. Het toenemende autogebruik maakt dat het spitsverkeer langer duurt en intensiever is waardoor de kwaliteit van de lucht afneemt en het verkeerslawaai toeneemt. Daarnaast is de toename van onveilige verkeerssituaties een bron van onrust en zorg.

De doorgaande wegen rondom de oude kern (Naarderstraat, Karel Doormanlaan, Bestevaer, Ceintuurbaan, etc.) zijn drukke verkeersaders geworden die regelmatig vastlopen. De smalle straten in het Oude Dorp staan vol auto’s en zijn ongeschikt voor doorgaand vrachtverkeer dat de winkels moet bevoorraden. Lapmiddelen voor de doorstroming van het verkeer zijn haast niet meer mogelijk, dus er zal gezocht moeten worden naar structurele oplossingen.

De fiets is een goed alternatief voor de auto als de afstand wonen/werken kort is. Maar dit is niet voor iedereen het juiste alternatief. Het openbaar vervoer zal fijnmazig en frequent de grote doorgaande regionale buslijnen moeten aanvullen (HOV lijnen). Voor zowel de fiets als voor het OV zal de infrastructuur verbeterd moeten worden waarbij ik uiteraard niet denk aan betonbakken door Huizen…

De bevoorrading van winkels zal daarom meer en meer in daluren door elektrische auto’s moeten gaan plaatsvinden. We moeten niet bang zijn de auto te bannen uit winkel- en uitgaansgebieden. Parkeren aan de randen van deze gebieden promoten zonder extra dure parkeergarages te bouwen is heel goed mogelijk.

De smalle straten in het Oude Dorp moeten eenrichtingsverkeer worden om een stap in de goede richting te zetten. Op basis van slimmere verkeerscirculatie kunnen we proberen de toenemende overlast van het verkeer te beperken. En daarmee Huizen leefbaar te houden.

Mijn naam is Bert de la Mar, gepensioneerd IT manager, raadslid en kandidaat plaats 5 op de kieslijst van D66 Huizen

Gepubliceerd op 14-03-2018 - Laatst gewijzigd op 14-03-2018