Laaggeletterdheid

Zo’n 10% van de Nederlandse bevolking kan niet goed lezen en schrijven, in Huizen zou het dus om rond de 4.000 inwoners gaan!

Wat betekent het om laaggeletterd te zijn? Dat je een bijsluiter bij medicijnen niet goed kunt lezen en begrijpen. Dat je de ingrediënten van een product in de supermarkt niet kunt lezen en wellicht iets eet waar je niet tegen kunt. Dat je een formulier voor kwijtschelding van de rioolbelasting niet kunt invullen. Dat je minder snel werk krijgt of werk doet dat te gemakkelijk voor je is. Niet kunnen lezen en schrijven zegt namelijk niets over hoe slim je bent. Integendeel, mensen die laaggeletterd zijn, moeten juist alles onthouden.

D66 wil zich hard maken voor deze inwoners van Huizen. In het Gooi stimuleert het Digi&Taalhuis van de Gooise Bibliotheken laaggeletterde inwoners zich aan te melden en op te geven voor cursussen. Het Digi&Taalhuis verwijst door naar cursussen of zorgt voor taalmaatjes.

Dit project heeft in Huizen onvoldoende middelen om alle laaggeletterde inwoners te bereiken en te helpen, vrijwilligers te trainen en gekwalificeerde docenten aan te nemen voor de diverse taalprojecten en taallessen. Om een samenleving te krijgen waaraan alle inwoners van Huizen deel kunnen nemen, moet er dus extra geld komen om laaggeletterdheid op te lossen.

Bert de la Mar, gepensioneerd IT manager, raadslid en kandidaat plaats 5 van de kieslijst van D66 Huizen.

Gepubliceerd op 01-03-2018 - Laatst gewijzigd op 01-03-2018