zondag 7 mei 2017

D66 Huizen peilt mening inwoners Huizen over herindeling

D66 peilt mening inwoners Huizen over herindeling

Wat denken inwoners van Huizen over een mogelijke fusie met andere gemeenten in het Gooi, bijvoorbeeld met buurgemeenten Blaricum en Laren, en eventueel Eemnes? Zaterdag 6 mei 2017 gingen raadsleden Paul Lekkerkerker en Karen van Werven met aantal actieve D66 leden Django Wagenaer, Natascha Rienks en Hannie Humme de markt op om de mening van de inwoners te vragen over de eventuele herindeling. Als de plannen van de provincie Noord-Holland doorgaan, zou Huizen in de toekomst mogelijk fuseren met Blaricum en Laren.

Voor of Tegen? Daar waren de meeste ondervraagden vrij duidelijk in. Maar waarom? Dat bleek bij een aantal inwoners vooral een gevoelskwestie. ‘Huizen moet gewoon Huizen blijven.’ ‘Onze eigen identiteit is te belangrijk.’ ‘Het gaat prima met Huizen, dus waarom samen?’ ‘Als mijn zorg maar goed geregeld is, jongeren moeten het maar bepalen.’ Een aantal bewoners gaf aan dat de samenwerking met andere gemeentes in het Gooi al prima verloopt dus een fusie op alle fronten was naar hun mening niet nodig.

Scherper waren bewoners die zich al meer hadden verdiept in de ophanden zijnde fusie: ‘Moeten wij als rijke gemeente de financiële rotzooi van andere Gooise gemeenten op gaan ruimen?’ ‘Er zal wel een addertje onder het gras zitten. De fusie is natuurlijk een verkapte bezuinigingsronde waar de burgers van Huizen de dupe van worden.’

Bewoners met een voorkeur voor een fusie met Blaricum en Laren, konden hun ja duidelijk motiveren: ‘Beide gemeenten liggen qua cultuur dicht tegen Huizen aan.’ ‘Ook Blaricum en Laren hebben hun financiën op de rit.’ ‘We werken nu al goed samen, dus een fusie is oké.’ ‘We kunnen nog een voorbeeld nemen aan onze buurgemeenten. Zij hebben nog een prachtig dorpsgezicht.’

Slechts een enkele inwoner bleek voorstander van één groot Gooistad. ‘Maar dan moet Hilversum wel een beetje dimmen, die hebben teveel stem in de regio.’

Dat de provincie haar zin door zal drijven, was voor de meeste bewoners wel duidelijk. ‘Kijk naar de HOV.’ ‘Samenwerking moet groeien, een gedwongen fusie zal altijd mislukken.’ Het was een interessante eerste peiling en D66 Huizen kijkt uit naar de bijeenkomst maandagavond 8 mei 2017 in het Erfgooierscollege. Het is belangrijk om van zoveel mogelijk inwoners te weten hoe ze over de fusieplannen denken.

Heeft u vragen naar aanleiding van dit bericht? Dan kunt u contact opnemen met Hannie Humme, publiciteit D66 Huizen, T 06 83 250 225.